93: Vše o české dekarbonizaci na jednom místě – online kurz Dekarbonizujeme Česko
22. říjen 2025, epizoda 93
Najít si své místo v dekarbonizaci, porozumět tomu, co se v Česku děje, a zorientovat se v přechodu na čistou energii. Právě o tom je nový online kurz Dekarbonizujeme Česko, jehož hlavním autorem je Petr Holík. S Ondrášem Přibylou mluví o tom, jak kurz vznikal, jaké principy stojí za jeho strukturou a jak může pomoci lidem, kteří chtějí chápat víc než jen jednotlivé titulky o energetice či emisích.
Dozvíte se, jak se rodil obsah, co se dělo v zákulisí natáčení a proč je důležité chápat českou dekarbonizaci nejen z hlediska čísel, ale i osobního příběhu a motivace. Epizoda je pozvánkou ke kurzu, který propojuje data, emoce i konkrétní kroky – tak, abyste si mohli najít vlastní cestu k tomu, co dává smysl vám i v ochraně klimatu.
Transkript epizody Sdílej! Tweetuj! Podpořte nás daremHosté
- Ondráš Přibyla (Fakta o klimatu)
Bonusové materiály
-
Video verze podcastu Vše o české dekarbonizaci na jednom místě – online kurz Dekarbonizujeme Česko (Podcast 2050)
Video verze tohoto podcastu. Sledujte náš kanál na YouTube. Kromě nových epizod na něm vychází také kratší rozhovory a další bonusový obsah k aktuálním tématům. -
Online kurz Dekarbonizujeme Česko (Fakta o klimatu)\¨ Klimatická změna je jedním z velkých globálních rizik a Česko se zavázalo podnikat kroky k tomu, abychom chránili klima. V tomto kurzu se podíváme na to, jak konkrétně by se to dalo udělat.
-
Atlas Atlas dekarbonizace (Fakta o klimatu)
Publikace zaměřuje debatu na řešení, ukazuje sektory s největším potenciálem pro snížení emisí a inspiruje k dalším krokům v daty podložené dekarbonizaci.
Transkript epizody
Tento přepis byl pro lepší čitelnost gramaticky a stylisticky upraven. V případě, že potřebujete doslovné citace, ověřte si je přímo v nahrávce.
Ondráš
Vážení a milí posluchači, vítejte u další epizody podcastu 2050. Já jsem Ondráš Přibyla a dnes slyšíte můj hlas jako první, protože Petr Holík je dnes host a já jsem ten, kdo ho bude zpovídat.
Petr
Děkuji za pozvání do tohoto krásného podcastu. Vždycky jsem chtěl být hostem.
Ondráš
No, tak máš první příležitost. A tohle prohození rolí jsme udělali, protože chceme představit online kurz, jehož autorem, hlavním autorem, je Petr. A tím pádem on by se těžko uměl zpovídat sám.
Petr
Bylo by to trochu divný. No.
Ondráš
Tak já sedím na moderátorské židli dneska.
Petr
Díky, že jsi přijal tuhletu roli.
Ondráš
No, a vlastně budeme představovat online kurz. Pokud nechcete poslouchat dál epizodu, kde posluchači online kurz najdou? Aby mohli rovnou skočit a nezabývat se veškerým povídáním o produktu, pokud je zajímá přímo produkt.
Petr
DekarbonizujemeČesko.cz, tak se to jmenuje, a tam to najdete, a je to super, takže pokud chcete teďka skončit, tak můžete skončit a jít dělat online kurz.
Ondráš
A my si tady jinak chvíli budeme povídat o tom, co v online kurzu je, na co navazuje, co se do něj nedostalo? A jaké jsou zajímavé historky z natáčení?
Petr
A jak se dá všelijak použít? Protože možná to chci říct rovnou na úvod, že ho nemusíte používat jenom jako kurz, ale jako vlastně další zdroj zajímavých materiálů, které jsou, myslím, přehledně strukturované.
Ondráš
Tak jo, tak tímto začínáme povídání o online kurzu. Možná pojďme představit, co to je.
Petr
No, tak jo, hele, onlinovej kurz, je to takovej ten, myslím si, že se tomu říká MOOC jako oficiálně Massive Open Online Course nebo Open Online Course, něco takovýho, prostě je to zadarmo, je to na internetu a může to absolvovat milion lidí zároveň a je to kurz, který se skládá z videí, skládá se z nějakých kratších textů, skládá se z nějakých interaktivních úloh typu, jako přetahuju si, něco tam prostě spojuju po obrazovce a tak, z grafik samozřejmě, protože Fakta o klimatu mají hodně grafik a je to takovej úvod do dekarbonizace Česka nebo jako změna klimatu a její řešení. A teď jako lokalizovaně pro Českou republiku, což asi není cizí od, jako téma z tohohle podcastu, ale to, v čem bych řekl, že to je jiný, na rozdíl od podcastu je, že všechno, co o tom víme a umíme říct, tak jsme prostě vzali a dali dohromady jako do jednoho produktu, do jednoho nějak dramaturgicky zpracovanýho vyjádření, takže už nemusíte případně jako vybírat 15 epizod, který pošlete svýmu známýmu, který se o tom tématu chce trochu nachytřit, ale můžete říct, hele, tady je to zpracovaný kompletně a budeš mít jako ucelenej přehled. Když si absolvuješ tenhle onlinovej kurz, tak nevím, jestli jsem to představil tak, jak sis představoval, že to představím, ale zhruba takhle. No.
Ondráš
Jenom, když si to říká, tak mně došlo, že to je, to byla idea podcastu celou dobu, že vlastně děláme tak trochu edukativní podcast, který má ukázat téma dekarbonizace, že jo. Začínali jsme sedmidílnou sérií, přehledovou, sedmidílnou sérií a ten jako duch měl být didaktický a teď vlastně byl prostor to udělat jednou a pořádně.
Petr
Myslím si, že to vlastně má stejný záměr jako ta první sedmidílná série, kterou jsme taky vydali vlastně naráz jako ke každému sektoru, jedna epizoda a teďka jedem. Tak ten onlinový kurz je trochu ten samý záměr a obrovsky jinak a víc prostě propracovaná věc, která to nějak jako zároveň aktualizovaná, protože první série podcastů už je taky 34 roky stará.
Ondráš
My jsme fakta o klimatu, takže jak vypadá podcast v číslech, jaké jsou parametry.
Petr
A online Kurz mi, si říkal.
Ondráš
Podcast v pohodě, jak vypadá online kurz v číslech?
Petr
No.
Ondráš
Kolik je videí, jaká je délka, kolik to má teď posluchačů nebo uživatelů? Nebo já nevím, co jsou všechno důležité parametry, které máme.
Petr
Můžu, můžu zkusit říct, hele, tak jsou spuštěný, nevím, tři týdny to teďka bude už v kurzu, už je teďka zapsaných nějakých 350 lidí, někteří už ho i dokončili. Kurz má asi 40 videí. Teď nemám spočítaný, kolik textíků, infografika úkolů, anebo taky nějaký drobný desítky. Když se do toho pustíte, tak na takový jako, myslím si, že, nebo toto chci říct a myslím si, že to stojí za to, trošku představit je, kolik to zabere času a jak se tím dá vlastně procházet. A teďka myslím si, že to má fakt jako různý formy. Jedna forma je, tak si to otevřu, proklikám si tak zhruba to, co mě zajímá, a na konci si vystavím certifikát, že jsem to teda jako prošel ten kurz. Tak to si myslím, že si dá zvládnout za dvě hodinky, taková jako light verze, průchodem toho kurzu.
Ondráš
To znamená, že celková délka všech videí je něco okolo dvou hodin.
Petr
No, 2–3 hodinky. Třeba s tím, že tady počítám, možná se ani na všechny nepodívám.
Ondráš
To by, to by znamenalo, že by to lidi přeskakovali.
Petr
No, to můžou právě, co chci říct, hele, jakoby je to, mně to přijde fajn jako zmínit, jo, že i tahleta uživatelský přístup je úplně v pohodě. Možná se nepotřebuju znovu věnovat tématu změny klimatu. A co to je? Protože v tom jsem dost nachytřenej, možná chci jít rovnou do té dekarbonizace, možná se nechci věnovat tématu energetika.
Ondráš
Protože mě to něco, protože si říkám, že nevlastním průmyslový podnik, třeba, třeba.
Petr
Anebo typu už o tom vím hodně, takže dá se to i vlastně trošku přeskákat, pak si myslím, že tak jako ty tři hodiny 3,5 jsou na to, když si to fakt všechno poctivě projdu a pak mi na webu na landing page napsáno 10 hodin studia. A to si myslím, že je ta horní hranice. Když si opravdu řekneš, jdu do toho se vším všudy, poslechnu si bonusový materiály, vyplním si ten jako zápisník, kterej tam v tom mám, jo, fakt si najdu to svoje místo a tak jako toto se vším všudy.
Ondráš
Promiň, to tě musím opravit. Po včerejším rozhovoru s jednou paní, ona teď přesáhla nějakých 20 hodin a říkala, že si ty videa zastavuje, dělá si z nich screenshoty a výpisky.
Petr
Okay, tak existuje ještě jako heavy heavy verze a tak to jednak, to rád slyším. A takže dá se to škálovat asi různě. Vlastně spíš já to možná tak trošku říkám, že si představuju, že nás poslouchají lidi, kteří prostě nemají nekonečno času a že si říkají, ty jo, zase 20 hodin věnovat dalšímu nějakému vzdělávání, to možná nemůžu, tak možná proto chci trošku jako snížit ten práh, že se k tomu kurzu můžete postavit i jako lehčeji a prostě si ho prohlídnout za dvě hodinky, jakože podívat se na to, co vás zajímá.
Ondráš
Když jsi ten kurz vytvářel, natáčel, designoval, na koho jsi myslel, kdo je vlastně ten, kdo bys čekal, že to má poslouchat, a co mu to má přinést? Nebo jak to může dál použít?
Petr
Já nemám definovanou cílovou skupinu ve smyslu, že bych ti říkal, lidé 25–34 socioekonomicky tady a z Karlovarského kraje, tak tohle neumím, nedělám, nemám to ani moc rád. To, co jsem si představoval za člověka, je někdo, kdo se v tom chce prostě vyznat, jako je to téma. A teď ještě mám dojem, že jako těch témat, která jsou ve společnosti velká, důležitá a jako jsou v médiích často, tak jako několik dekarbonizace, fajn, jedno téma, udržitelnost, obecně, ochrana přírody, tyhlety jako témata bezpečnost, pak tady nějaká jako energetická situace, měli jsme energetickou krizi, školství, zdravotnictví, tohle všechno jsou jako hrozně důležitý a já tomu v tom kurzu říkám, že jsou to nějaký pilíře naší prosperity a naši budoucí prosperity. A o všechny tyhlety témata je potřeba se starat a zároveň neočekával bych, že každej člověk bude o všech těch tématech, jako se o ně aktivně starat nebo je mít nějak jako najetý.
Já se věnuju té udržitelnosti, dekarbonizaci a tak, a to znamená, že se nevěnuju tomu, jaké jsou teďka správné nové zákony ve zdravotnictví. To ale neznamená, že mi nezáleží na tom, abychom tady v Česku měli zatraceně dobré zdravotnictví, takže jsem si představoval, že to téma dekarbonizace nebo ochrany klimatu je jedno z těchto témat, jako, hele, možná ne každý z vás se tím živí nebo jako chce z toho udělat téma číslo jedna, že každý den prostě myslí na to, jak můžu chránit klima. Možná někdo jo, ale myslím si, že pro všechny je fajn, když tomu tématu trochu rozumí, protože já taky chci trošku rozumět zdravotnictví, protože až přijde další covid, tak se chci trošku vyznat v tom, jaké ty zprávy z médií nebo co který politik říká, tak co dává smysl, co nedává smysl, čemu může věřit, čemu nemusím? A v tom tématu dekarbonizace, když z toho chci udělat svoje téma, že se tomu chci třeba věnovat v práci i v osobním životě. Tak super, tak tady mám podklady, jak se v tom zorientovat, ale i když nechci, tak minimálně, když si ten kurz udělám, tak se v tom tématu vyznám natolik, že dokážu jako rozlišit to, co mi někdo říká, jestli je to úplná blbost, jestli to jde mimo, jestli to dává smysl, jo, představa, že někdo přijde a řekne prostě na mojí obci třeba, pojďme tady vybudovat, nevím, suchý poldr proti povodním, tak si už můžu mít nějaké předporozumění a můžu si říct, hele, vlastně to asi je v souladu s tím, co dává smysl, anebo naopak si můžu říct, hele, tenhle politik fakt mele blbosti, protože tohle je úplně mimo.
Ondráš
Mně přijde, že vlastně říkáš dvě věci, že ta jedna je, mějme jako společnost nějakou základní informovanost, vyznejme se dostatečně v těch důležitých tématech, a ta druhá, kterou říkáš, je na. Různí lidé mají. Jestli mám říct různý role, nebo s nimi rezonují různá témata, nebo vnímají pro sebe různá poslání, nebo různý věci, ve kterých se chtějí věnovat. A ty říkáš, jestli pro vás je to dekarbonizace, tak tady můžete jít do hloubky.
Petr
Jo, a ještě bych to klidně rozlišoval, protože dekarbonizace pořád jako v rámci dekarbonizace je spousta témat a mám třeba kamaráda, který je prostě zahradní architekt, tak věřím, že pro něho jako to ty témata okolo krajiny, okolo třeba zemědělství, lesnictví, těchhle těch věcí, tak budou zajímavý, protože se to týká jeho práce a možná tolik nepotřebuje řešit dekarbonizaci dopravy, no, a naopak, pokud někdo prostě pracuje na odboru dopravy nebo prostě je taxikář nebo já nevím, jo, tak možná zase ho zajímá, jaký ty změny nebo jaký věci se dají očekávat v té dopravě a možná mě zas tolik nemusí zajímat, pro mě, za mě tady odpadové hospodářství, takže i v tom, nebo ten kurz je postavenej tak, že na konci každé tý lekce je tam taková sekce, jako najdi si svoje místo v téhle oblasti, kterou tady zrovna v té lekci řešíme a vlastně já se snažím v tom kurzu i podporovat lidi k tomu, aby si u některých těch lekcí řekli, tady to neřeším.
Jakože. Naučme se soustředit naši energii tam, kde je dobře využitá, kde máme nějaký talent nebo nějaký kontext, ve kterém se pohybujeme, a naučme se si možná říct, hele, já možná nemusím řešit dekarbonizaci dopravy, když pracuju prostě jako energetik nebo jako učitel, tak možná chci, když pracuju jako učitel, tak možná chci spíš řešit tu komunikaci a vzdělávání okolo klimatické změny a možná nepotřebuju řešit, jaký motor je nejefektivnější z hlediska využití energie.
Ondráš
A tím pádem zmínil si učitele, abych k tomu přidával, tak jako kdo dál to profesně potřebuje. Učitelé mají teď v osnovách, že mají nějakou část určitého klimatu ESG, manažeři mají se vyznat v tom a mají vlastně pomáhat navigovat firmy v otázkách udržitelnosti. Úředníci z ministerstva životního prostředí to mají přímo v popisu práce, že jo, tak to jsou takový.
Petr
Jako nejen s ministerstvem životního prostředí, obecně jako veřejná správa.
Ondráš
Jak to můžou použít tyhle, jo, když bychom to zkusili úplně na ty cílovky, má to pro ně, jo, tak tyhle ty lidi, kteří to mají profesně, má to pro ně nějaký specifický použití, specifický způsoby, co z toho můžou dostat.
Petr
Myslím si, že jo. Myslím si, že kromě toho, že získají teda ten jako základní přehled o tématu, možná taky nějaký rozcestník, o co se dál zajímat, jo, co zjistím? Aha, tak tady možná chci víc do hloubky. Tady ten kurz jako mně dal základní přehled, ale já chci vyjít, tak je kam, tak si myslím, že se ten kurz dá využívat i jako zdroj. Já jsem třeba teďka byl nedávno přednášet na jedné střední škole a normálně jsem si tam ten kurz otevřel prostě na projektoru a používal jsem ho jako prezentaci, jo, že jsem vždycky říkal, jo, tak tady k tomu promítnu jednu grafiku, která je tady v té lekci. Tak moment a vlastně jsem to využíval jako zdroj materiálů k prezentování, takže ty materiály z toho kurzu se dají stáhnout, dají se normálně využít, takže pokud jste učitel, úředník, jako někdo, kdo fakt jako profesně potřebuje pracovat s tímhle typem materiálu, tak je to zdroj a je to zdroj, ve kterým třeba na rozdíl od webu fakta o klimatu, kde je to jako velkej balík všech všemožných informací, tak si myslím, že tady jsou fakt jako strukturovaný, že mám, hele, tak tady je teda lekce o dopravě, ta má prostě 10 nějakých jako podsekcí a každá ta sekce se vyjadřuje jako k něčemu, takže se tam ty informace dají i jako rychleji najít. Můžu to se tím proklikat, můžu si říct, hele, teďka děláme prostě v zeměpise tohleto téma, tak možná vyberu tuhle lekci a nechám studenty, ať se podívají prostě na.
Ondráš
Související s hospodařením v krajině země, když se takhle probíráme tím, jak se to dá použít, tak já teď trošku přepnu role a představím ten druhý produkt.
Petr
Určitě Atlas dekarbonizace.
Ondráš
Kdo koukáte na video, tak máme Atlas dekarbonizace. 240stránkovou knihu, která vznikala paralelně s online kurzem a je to vlastně jiný formát, a je to způsob, jak jsou ty informace o dekarbonizaci prezentované vizuálně v grafech. Spousta z těch grafů nakonec se dostala do videí, ale řekl bych, že možná 10 % z těch grafů, která tady zrovna nevidíte, grafy. Já se snažím tedy ukazovat do kamery, že tam jsou nějaké obrázky, nevím, jestli to bude vidět. Atlas si můžete také stáhnout na webu AtlasDekarbonizace.cz.
Petr
Dáme do popisu epizody.
Ondráš
A protože ty dvě věci vznikaly spolu, tak vlastně jsou, obě jsou snahou nějakou, nějaké poznání o dekarbonizaci dostat do srozumitelné podoby, akorát každé pro trošku jiné použití.
Petr
Mně přijde, že jsou fakt jako lidi, kteří preferují různé způsoby získávání informací, jako že někdo si fakt radši sedne doma večer, otevře si knížku, bude listovat, a někdo možná to bude mít radši předžvýkané a s nějakým moderátorským prostě provázením, a to je zas třeba ten online kurz.
Ondráš
No, co ale v online kurzu nenajde, jsou zdroje a poznámky.
Petr
Minimálně ne tolik, ten online kurz jako oficiálně vychází z atlasu, takže se na něho i často odkazuje. Takže přesně jako že pokud chcete se zahloubat víc nebo chcete mít ty argumenty fakt jako tvrdě podložený, prostě poznámkovým aparátem, tak v tom si myslím, že ten atlas je skvělej zdroj, jako ta kniha.
Chcete, chcete oba tyhle produkty, si myslím, pokud jste fakt v oboru a nějak s tím pracujete.
Ondráš
Jo. My tak asi oba trochu kroužíme kolem toho, jestli to jako chceme vyloženě tlačit a prodávat, a spíš možná pojďme říct, jaký na to máme reakce. Jakože jedna reakce, kterou mám hezkou, na Atlas, a vlastně ona je zároveň na Atlas a on na inkus, je, že to jedna firma chce používat pro onboarding, protože tím všichni zaměstnanci dostanou stejný baseline. To jsme ještě zaznamenali.
Petr
Možná ještě ne do té hloubky, protože ty jsi to testoval online. Kura jsou testována na lidech, stav, testován na lidech.
Ondráš
Test na lidech, takže jsme vlastně sledovali různé lidi, jak tím listují, nebo jak koukají na videa, jaké mají reakce. Tak co jsou jejich reakce, nebo co jsou další věci, které slyšíme z toho prvního použití?
Petr
Hele, na online kurz mám zatím reakce pozitivní. A teď to neříkám, protože bych chtěl jenom dělat reklamu, když negativní, tak jsou to spíš nějaký jako face palm emojí. Na sociálních sítích od člověka, který pak v druhém komentáři napíše, že klimatická změna neexistuje. Takže jakoby jasně, že pak tenhleten materiál tě jako naštve, zároveň ten kurz si myslím, že není postavenej jako nějaký přesvědčovák, jakože není to něco, co bych měl poslat klima skeptikovi a ho to přesvědčí, že klimatická změna je důležitá. Je to fakt spíš pro lidi, který se chtějí vzdělat nebo něco dozvědět. Reakce mám, já řeknu reakci, který mě udělali radost, jo, tak mám nějaký e-maily, který mi přišly. Hele, viděl jsem první video a přišlo mi to hrozně hezky zpracovaný.
Už se těším, jak se podívám na další lekce. Jo, testoval jsem to i třeba s nějakýma známýma nebo členama rodiny, kterým je prostě 70 let. A tam mě překvapilo, to jsem fakt nečekal, protože si myslím, že pro tuhletu jako cílovku to bude složitý, komplexní a tak, ale myslím si, že se nám povedlo udělat kurz, kterej jako kterému v uvozovkách rozumí i moje babička, že ty reakce byly. Ty jo, takový množství informací, to je hrozně zajímavý, ale jakoby schválně jsem se ptal, hele, co si z toho odnášíš, jako co si z toho pamatuješ?
A to, co přicházelo za reakce, byly věci, které fakt byly z toho kurzu, takže jsem si říkal, jo, tak ten člověk tomu jako porozuměl, tak to mě třeba dělá radost, protože to jsem ani nedoufal, že já mám spíš zpětné vazby, konkrétně na podcast i od nějakých svých třeba vrstevníků, že hele, je to moc složitý, je to moc prostě odborný, nedávám to. Tak takovou zpětnou vazbu jsem na ten kurz zatím nedostal, což jako mám radost, to je super. A zároveň ty jako zpětné vazby od odborníků přichází taky. Hezký, že hej, máte to moc hezky zpracovaný, dobře vybraný informace a tak, takže z toho mám radost, že to vypadá, že jak laická veřejnost, tak ta odborná zatím nějakým způsobem stojí a říká, jedna říká, hele, fakt zajímavá, zajímavý informace, kterým rozumím, a druhá říká, hele, fakt hezký zpracování těch informací, což je super, tak z toho mám zatím radost a jak říkám, je to venku tři týdny, tak možná přijde nějaká zpětná vazba, která bude kritičtější.
Ondráš
Jo, a to je správně, když přijde, protože pak to může vylepšit.
Petr
No, jasně. Tím, že je to online, tak jako udělat verzi dva, je otázka pěti minut u počítače a ne nutně vydávání dalšího roku. Takže pokud najdete nějakou chybičku nebo něco, tak se to dá opravovat vlastně za běhu úplně v klidu.
Ondráš
Ale i témata, do kterých může stát za to jít hlouběji, nebo které má smysl updatovat, protože v době tady téhle energetické revoluce vlastně ta data budou zastarávat hrozně rychle. Já jako nevím, jestli ten kurz bude za tři roky použitelný, protože prostě Česko nebo svět už budou jako na úplně jiných procentech energie dodávané z obnovitelných zdrojů, takže jako s tímhle vědomím bude potřeba to updatovat. Tak když najdete místa, která je potřeba updatovat, už teď nám napište. Jedna z hezkých reakcí, kterou já jsem měl, když jsem pouštěl video z online kurzu, bylo: „To je hezký, udělaný kameramansky,“ a teď jako ve smyslu.
Petr
To si taky myslím.
Ondráš
Tempa střihů, prokládání záběrů na mluvícího Petra a nějakých doprovodných záběrů, že vlastně se to hrozně příjemně sleduje, a je úplně i detail, kterej kameraman, profesionální kameraman Prokop Pithart, vyzdvihoval. Bylo to, je hezký, že Petr sedí na židli na kopci. Tak by mě zajímalo, kde vlastně vznikaly tady tyhlety nápady, kdo za tím stojí, a no vlastně, jak to přišlo, že ten kurz vypadá tak, jak vypadá, protože je to jiný než všechny ty velký univerzitní kurzy. Kde je záběr, video člověka přednášejícího před tabulí.
Petr
No, tak kredit goes to Irina Matusevič jako režisérce, která to se mnou celý nějak táhla. Od začátku jsme se o tom bavili a potom Martin Ingr, skvělý kameraman, a Ben Kyselka, což byl ten tým, kterej se mnou točil, který se mnou byl od 4:30 na podzim ráno na kopci, kde hodně foukalo a byl fakt kosa jak svině. Tak zkuste si ve 4:30 za východu slunce říkat scénář a nedělat u toho „ttttakže, ddekarbonizace Česka“.
Tak to bylo příjemný. Myslím si, že všichni jsme hodně vymrzli a myslím si, že velká čest taky panu zvukaři, kterej točil zvuk v podmínkách, kdy seš na podzim na kopci a on na podzim na kopcích docela fouká, což jako je radost, když chceš natočit čistej zvuk. Jako jen tím chci říct, že to zpracování vlastně je hrozně profesionální na to, jaký byly podmínky, protože na některých těch videích to je i vidět, jak prostě mě vlajou vlasy ve větru, jak je tam prostě kosa a tak, no, takže tenhle ten tým a to přemýšlení třeba zatím, proč vlastně.
Ondráš
Proč takhle.
Petr
Proč takhle.
Ondráš
Jako proč jste si, proč tohle šílené dobrodružství stavět? Čtyři, 30 a točit na kopci, když můžete ve studiu na Green Screen.
Petr
No, no, protože studiový Green Screen vypadá prostě blbě, protože jsme chtěli, aby to bylo hezký, protože jsme chtěli, aby, když teda mluvíme o něčem, co se týká přírody, tak aby to bylo v přírodě a zároveň, proč tam sedím v křesle v té přírodě? Protože jsme chtěli, aby ten kurz měl nějakou jako atmosféru, nějakou energii, ze kterou je podáván.
A já obecně mám dojem, že to téma dekarbonizace a změny klimatu je podáváno často v dost vypjatých emocích, v takovém jako: buď je to celé blbost, anebo je to strašně důležité. A vy prostě nechcete, aby naše děti se měly dobře, když to nechcete, jo, v takových jako fakt hodně nějakého napětí, vzteku, v tom a já mu rozumím, odkud jde, a zároveň to není komunikační prostředek, který by bylo snadné slyšet. Pokud mám třeba trošičku jiný názor, mám dojem, že to je takový útok a protiútok často a my jsme chtěli to téma komunikovat s nějakým klidem a s nějakým právě naladěním na to, hele, je to důležité, tak si o tom pojďme něco říct a pojďme nad tím přemýšlet a pojďme s tím tématem sedět víc, než s ním jako běžet. A ještě k tomu skopím proti někomu. Takže.
I ten náš vlastně jako názor na to, jak to klima komunikovat, se vlastně projevil, a to byl nápad právě Iriny, se projevil i v tomhle tom jako setupu, jako toho, že hele, chceme křeslo a teďka nechceme barovou stoličku, chceme křeslo, ve kterém se pohodlně sedí, ve kterém se člověk tak trochu jako rozvalí, a chceme ho v přírodě, protože to pojďme, ať ty videa, když tam jsou, tak ať jsou, ať jsou komunikovaný z nějakýho usazení. A teď fakt jako já bych mohl hodně, trochu jako metaforizovat v tom, jo, ale ať, ať to sedí na prdeli, když to řeknu takhle, ať to není, ať to není v chůzi, ať to není v běhu, ať to něco, co je usazený, uzemněný, což se dá odkazovat pak i na to, že to je založený na datech, který jsou jako ověřený, takže je to nějaká jako usazená komunikace toho tématu.
Ondráš
To je hrozně hezké se potkávat s takovým madlem, myšlenkama, jak se něco jako racionálního zhmotní do toho uměleckého provedení, co tam je ještě takové, jo, čeho se dá všimnout? Jako já nevím, barevnosti, tóny. Nevím, co jsou věci, které jste vymysleli a dostali jste je tam, které možná nejsou jasné na první pohled, protože to nejsou ty explicitní informace a data.
Petr
Myslím si, že celej ten jako důraz na to, že se, že to má být v kontaktu jako s tím živoucím světem, jo. I studio máme postavený podobně, jak tohle, jako že jsme někde, kde jsou kolem kytky. Ty záběry jsou často fakt jako z té přírody a tak. Mám dojem, já nevím, jak to říct, jako že jedna z těch věcí, o který se i mluví a se kterýma jako souzním, je, že potřebujeme nějak jako obnovovat kontakt člověka s tím přírodním světem, jo, nějak jako zůstávat v kontaktu. Vojta Kotecký o tom mluvil už dávno v jedné přednášce. A pořád s tím si mluví hrozně hezky, že potřebujeme tu přírodu znovu zařazovat do nějakýho každodenního života. Nejenom jako tak o víkendu teda jdu do toho lesa za tím plotem a tam jsou ty zvířátka, ale že prostě každej kus volný plochy mezi dvěma betonovými silnicema může ožít, může. A nějak jako tak to jsem si třeba přál, aby proto ne ten Green Screen, který je zase v nějakým studiu, který je ještě typický v nějakým suterénu, aby ti tam nerušili světla, ale prostě kontakt s něčím, což je s tím, jako s tím přírodním světem, se kterým bychom mohli chtít být nějak v kontaktu. Víc.
Ondráš
Já jsem si tam všiml jiného detailu, který bych taky řekl, že má tuhle uměleckou rovinu, a to je občas do toho vsunout takový jako gag, který nemusí být patrný na první pohled, ale vlastně může rozesmát, nebo, a myslím si, že o co tady jde? A oba to trochu tak děláme. Téma klimatické dekarbonizace prezentovat s nějakou lehkostí, s nějakými důvody pro starosti a strach je spousta a pojďme si tam nacházet ty příležitosti, se u toho občas bavit a smát a žít hezky a užívat si to. Jeden takový gag je, když točíte na nádraží epizodu nebo kousek a zrovna vám do toho přijede vlak, na kolikrát jste to dělali, abyste měli ten správný timing, aby ten vlak přijel v ten správný moment.
Petr
Hele, to je jednoduchý jednou, protože jak.
Protože jsme to dělali asi tak v posledních osmi minutách ten den, než zapadlo slunce, takže jsme chytali poslední světlo. Fakt jsme přijeli na tu zastávku rychle, rychle, potřebujeme to rychle udělat a to, že ten vlak takhle přijel, byla náhoda, to se fakt jako prostě povedlo.
Ondráš
Že to nebyl záměr, no.
Petr
Záměr to byl. My jsme si samozřejmě říkali, že by bylo super, kdyby do toho přijel ten vlak, ale to, že se to povedlo, že přijel, tak to fakt byl ten jako jeden tejk přijel, zapadlo slunko, konec.
Ondráš
Okej, takže když víš, co chceš, tak se to prostě stane a jde to napoprvé.
Petr
Akorát teda byla jako vtipná věc, že my jsme mluvili o tom, že jako elektrifikovaná doprava je typicky tišší, že jo, ty elektromobily prostě nejsou tak hlasitý a ten fór byl v tom, že říkám, no, až na nějaký výjimky. A teď přijede ten vlak a vím, že za mnou přišel potom Michal Berg a potom ve zveřejnění tady toho videa a říká, no, Petře, víš, ale ten vlak, který tam zrovna přijel, to je dieselovej vlak, to nebyl elektrický.
Takže zrovna jsme to točili na trati, kde jako nejezdí jenom elektrifikovaný, ale myslím si, že pointu to nekazí, protože i elektrické vlaky nejsou zrovna úplně nejtěžší věc na světě.
Ondráš
To jsou krásný momenty.
Petr
Jo, jo, to jsou, no.
Ondráš
Máš ještě něco, na co takhle vzpomínáš? Co je zajímavé z natáčení?
Petr
Myslím, že vůbec jako výběr těch lokací, kde to nakonec bude, byl zajímavý, protože samozřejmě kromě toho, že si vybereme hezké místo, tak musíme sehnat povolení majitele pozemku. Bla, bla, bla, jako že to nemůžu jen tak někde natáčet prostě na něčí louce, tak to, jak jsme obvolávali kamarády.
A jeden kamarád, kterej nakonec na lokaci, která byla kousek od té, kde to nakonec skončilo, nám tam domlouval, jako že tam můžeme točit, a říkal: „Ale hele, je to známej, rodinnej, dobrý, je s tím v pohodě, ale prosím vás, nesmíte mu říct, že točíte něco o klimatu, protože on by vás vyhodil, to rozhodně ne, takže natáčíte. Hele, já jsem muzikant, řekněte mu, že natáčíte videoklip, to bude v pohodě, on je taky muzikant, on tomu fandí, ale rozhodně nic k udržitelnosti, protože to by vám rozhodně nedovolil.“ Tak to nakonec jsme tam netočili, ale.
Ale bylo to jako vtipný zážitek toho, jak vlastně, no, jak se lidi k tomu staví, a možná, když seš majitel louky, tak ne nutně chceš, aby se tam točilo něco o dekarbonizaci, ale jinak vlastně, ať se tam věci točej.
Ondráš
Teď už nějaké tři roky děláš podcast, který je o dekarbonizaci, teď jsi natáčel online kurz. V čem to bylo jiný dělat online kurz oproti podcastu?
Mění ten formát nějak, jo. Přemýšlení je v něčem těžší, nebo naopak ti dává něco, nějaký jiný možnosti.
Petr
Jako ten online kurz je mnohem víc o tom, že chci odvyprávět nějakej příběh od začátku do konce, takže mnohem komplexnější dramaturgie podcastu je víc o tom, že si připravím na rozhovor a je to trochu alchymie uvnitř toho rozhovoru. A pak, potom je ta postprodukční část, kdy prostě ten materiál, který vznikl, poskládám tak, aby dával smysl a nemám nad tím dopředu tolik kontrolu, jako vlastně pracuju s materiálem, který vzniká, tak nějak jako nemůžu ho stoprocentně ovlivnit, kdežto ten online kurz jsme točili a připravovali způsobem, a tam navíc je to mnohem víc fixní formát, takže tam jsme si chtěli být jistí, že to bude datově správně, že to bude komunikačně správně, takže ty scénáře byly napsaný slovo od slova dopředu. Ty jsi mnoho z nich kontroloval, fakt chckoval.
Ondráš
A opravoval.
Petr
Doplňoval. Takže to jakoby. A zase tady možná kredit goes to, celý tým, fakta o klimatu, který tomu jako vtiskl tu odbornou rovinu, protože já nevím všechno o všem, zdaleka do takovýho detailu, abych si mohl být jistej, že komunikuju zrovna to správný číslo z toho správnýho roku, takže to bylo mnohem víc připravený, že jakoby když se začínalo natáčet, tak už to bylo o tom, hele, víme přesně, co potřebujeme dělat, jaký přesně slova tam padnou? Možná použiju jinou předložku, ale jako jdeme, to je hotový v něčem.
Ondráš
Takže vlastně víc plánování, víc příprav.
Petr
Rozhodně.
Ondráš
Provádět.
Proměnilo to nějak to, jak chceš dělat dál podcast nebo další aktivity? Jo, jakože občas se u velkých umělců, kteří roky pracují na nějakém díle, klade ta otázka: mistře, jak vás to změnilo? Tak tě to změnilo. Ta práce.
Petr
Na online ty roky, tak za posledních 30 let, co jsem dělal na tomhle online kurzu, ne, byla to asi rok a půl, si myslím, jako práce.
Já bych na tom kurzu hrozně rád stavěl, jako že mně přijde, že se fakt povedlo krásným způsobem odvyprávět příběh české dekarbonizace nebo nějakou jeho variantu, nějakej jako náhled na to. Tak ať řeknu svůj sen, jo. Samozřejmě realita bude taková, jaká bude, ale já bych si přál, kdybych mohl teďka pracovat na tom, že představa, že nějaká firma, škola, skupina lidí jako se mnou chce nějak spolupracovat, takže by to bylo. Hele, udělejte si ten online kurz a já pak moc rád přijedu a budu si s váma povídat. Na další témata dáme besedu, dáme nějaký otázky, dáme přednášku, ale nějak bych si přál, aby ten online kurz byl ten základní kámen, jako kterej, od kterýho se pak odrazíme dál, že možná nemusím ty věci přednášet všecky znovu, když už máme tenhleten produkt, který si každý může udělat prostě doma v posteli večer, tak bych si hrozně přál, aby to tak bylo využívaný. No, podcast si myslím, že na to hezky naváže, ale zase si říkám, možná nemusíme teď zrovna dělat jako epizody o, o nějakých jako o tom, jak dekarbonizovat jednotlivý sektory, jako možná pojďme do hloubky, pojďme dál diskutovat nějaký detailnější témata, ale pokud posloucháte podcast, tak si udělejte online kurz a pak jako jdeme dělat nadstavby, tak, no, rád bych, aby to, aby to žilo, aby to bylo nějak využívaný. V tomhle.
Ondráš
Myslím, že v tom máme hrozně stejný přemýšlení. Já s atlasem, ty s online kurzem, kdy si říkám, to zajímavý jsou ty věci, který v tom atlase nejsou, ale který navazujou na to, co v něm je, že vlastně fakt to, co dobře funguje s atlasem, je buď, když se lidi zeptají, kolik energie v domácnostech, kde dá teplou vodu a kolik na topení, tak řeknu, no, to je stránka a teď.
Se používá a vlastně zjišťuju, že takhle se nám do Atasu povedlo dostat spoustu věcí, že jako úřady takovýhle rozhovorů s expertem, kdy on se nějak dopsával, tak já jsem si s tím Atlasem dost vystačil, ale že to zajímavý je vlastně říci. No, tak dobře, tak my jsme v Atlase jako nezpracovali celkem vědomě, protože jsme si prostě řekli, že to je velký, tak nezpracovali jsme moc téma geopolitiky, tak se do něj pojďme vrhnout a pojďme na to udělat kulatý stůl s lidmi, kteří tomu tématu do hloubky rozumí, nebo jsme nezpracovali téma nákladů a jako máme na to tam několik stránek, ale to si zaslouží vlastně samostatný studie a tam si právě říkám, že se může dít to zajímavý a zároveň prostě to, co ta publikace nebo online kurz dávají, je jakýsi základ, kde když to oba máme při čtení, tak obavíme oba, startujeme z toho stejnýho místa veškerý diskuze. Tak to je jako možná to, co přicházíme na to, jak použít něco, co když jsme tvořili, aspoň pro mě to tak bylo taky, že když jsme nějak vymýšleli koncept a tak, ono to tak nějak samo vznikalo, protože to chtělo na svět tímto způsobem, jo, jakože nedokázal bych říct, tohle byla celá vize, ale ta vize se nějakým způsobem naplňovala v tom, jak jsme se to snažili napsat, jsme zjišťovali, že to možná potřebujeme napsat jinak.
No, a vlastně teď se teprve ukazují ta použití, která jsme si nedokázali představit před tím rokem a půl nebo dvěma, kdy jsme na tom začínali pracovat.
Petr
Přijde mi, že tím vznikají fakt cenné zkušenosti, jo, že pokud se někdy bude psát Atlas prostě 20, jakože další verze třeba, nebo něco takovýho, tak tahle ta interakce s lidma je vlastně hrozně cenná, jakože podívat se na to, co funguje, co nefunguje, co je potřeba, víc, míň nějak a vzít tyhle zkušenosti si vzít. Mám dojem, že to, že v tom, a teď zase nevím, jestli dělá moc reklamu, jo, ale v tom to beru jako nějakou, že jsou to nějaké týmové znalosti, které jsou něčím nepřenositelné, že kdyby si tady někdo další řekl, tak já teď napíšu prostě lepší Atlas, tak možná napíše samozřejmě, ale že si čím dál víc uvědomuju u spousty projektů, jak některé věci ti nikdo moc nemůže ukrást, protože to, co je hodnotné, co ty máš, je to, že jsi s tím dva roky strávil a máš nějaký přemýšlení.
Ondráš
Jsi ty slepý cestičky a máš, no, výš, kudy to dělá.
Petr
A to nejde tak snadno replikovat, jakože bych si řekl, tak já teďka udělám jako další Atlas, ale.
Už to jako ta zkušenost, ty vědomosti, které vznikají tím, že na tom pracuješ, tak to je to hodnotné. Podle mě.
Ondráš
Jedna z reakcí, kterou jsem měl na online kurz. Když jsem se bavil s Matějem, tak on říkal, to je skvělý, já bych chtěl, aby takhle někdo zpracoval ty výzkumy Dana Prokopa o tom, jak dělat daně, tak nevím, jestli se tím neotvírá celé nové téma, jako udělat Atlas daní České republiky nebo něco takovýho.
Petr
Hele, každý to, že děláme dekarbonizaci, taky, protože prostě nějak k tomu máme historicky blízko a vzděláním a tak, že jo, tak ty jsi to učil. Změny klimatu na vejšce, já jsem studoval fyzickou geografii, klimatologie byla součástí, ale já věřím, že jako podobná věc se dá udělat se vším, s tím zdravotnictvím, s tím školstvím, s daňovým systémem, s národní bezpečností. Jako já bych vlastně hrozně chtěl, aby byl prostě online kurz na tři hodiny, který si můžu projít a který mě uvede do problematiky obranyschopnosti Evropy a NATO.
Ondráš
Jakože, a vlastně dá mi ten framework, ve kterém nad tím můžu přemýšlet. Přesně tak. Jít, informovat, co se v té věci děje.
Petr
A zase proto, abych mohl trochu hodnotit, abych si vůbec mohl tvořit názor na to, když někdo řekne, že nakoupíme nějaké stíhačky, tak aby mě to do něčeho zapadlo, protože teď pro mě stíhačky lítají, to je dobrý a možná umí i střílet na jiné stíhačky, když je to potřeba, nebo sestřelovat drony, ale na to jsou prý blbý, ale to je tak jako všecko jakože. Takže kdyby se takové věci tvořily i v těch dalších tématech, tak by to bylo fajn. Už ty moje myšlenky jdou dál. Vždyť si představuju projekt, který by byl potom jako šest krátkých online kurzů, které by byly pojmenované jako, hele, základy k důležitým tématům, které se řeší v politice.
Ondráš
Ne, to by byly pilíře k řešení současné polykrize, o něco takového polykrizovanou.
Nevím, no, ale jo, vlastně já mám to podobně v tom, že si říkám, pojďme problémy, které máme řešit, ty řešení existujou, můžeme se rozhodovat moudře, můžeme se taky rozhodovat blbě. To je taky jedna z věcí, kterou říkám o dekarbonizaci, dekarbonizaci můžete dělat blbě, samozřejmě neefektivně vyhazovat spoustu peněz na zbytečný věci, které se neuplatní a tak, můžete ji dělat dobře, pojďme se snažit jí dělat dobře, a to znamená být aspoň trošku informovaný, tak vlastně si jako hrozně přeju, abychom jako společnost dokázali být aspoň trochu informovaní a dělat věci méně blbě.
Petr
To je pak argument na to, že jo, když někdo vnímá dekarbonizaci jako riziko, že něco se v mým životě zhorší kvůli dekarbonizaci, no, tak jako může, pokud to udělá fakt blbě, tak se může něco v tvým životě zhoršit a pokud se to udělá fakt dobře, tak se v tvým životě může něco zlepšit, že to je jak prostě stavba silnice, pokud ji postavím blbě, no, tak se po ní bude blbě jezdit, pokud ji postavím dobře, tak mi fakt pomůže se životem. To je prostě v každém tématu. Takže to, jestli dekarbonizace je nebo není riziko. Hej, nevím. Jako to její provedení buď je nebo není riziko, a tak se spíš pojďme bavit o tom, jak to udělat tak, aby to nebylo riziko, protože to jde a ne o tom, jestli jako z nějaký jako, nevím, prostě boží vůle je to správně nebo není. Ne.
Ondráš
Mně teď dochází, že my jsme mluvili o online kurzu, případně o atlasu dekarbonizace, ale my jsme neřekli, co v nich je, nějaký tldr, co jsou ty největší message. A když tak pak střihneme na začátek, co jsou ty největší sdělení online kurzu.
KdyBys měl říct tři věci.
Petr
Já si myslím, že jsme se toho dotkli, jakože dekarbonizace v Česku má různé aktéry a ti mají různé úkoly.
To je jeden, jo. Když to trochu víc prokreslím, tak neznamená to, že všichni máme prostě, nevím, jezdit hromadnou dopravou a přestat jíst maso. Znamená to, že prostě v závislosti na našem kontextu, na tom, kde pracuju, co dělám, jestli mám barák, jaký lidi mám kolem sebe, tak ten můj úkol nebo to, co můžu dělat, je jiný a může to být výrazně jiný, takže v tomhle je to jako velký sdělení toho, že není to jedna věc, pro všechny je to prostě různý. Pojďte dělat trochu různý věci.
Druhá věc je, no, a s tím souvisí ta druhá, to je, najdi si v tom svoje místo, najdi si to místo, kde seš ty. Druhá věc je prostě základní přehled. Hele, co v jednotlivých sektorech, co teda doprava, co energetika, co průmysl, co odpady, co zemědělství, jako jaký jsou základní úkoly? Protože zase není to o tom ve všech sektorech to stejný, jak jsou nějaký průřezový témata, ale jakoby je to základní přehled, tohle a možná třetí je, jsou průřezový témata a máme tam něco, čemu říkáme ABC dekarbonizace, a to je pro mě hrozně důležitý, že ta dekarbonizace není jenom teď jsem to tak trochu podával, jako že není jenom hrozně moc malých úkolů v různých sektorech, ale některý věci jsou prostě jako dlouhý, fruit, nízko visící ovoce, jo, který můžeme si vzít text, který jsou jako takhle, co jsou ty základní principy.
Ondráš
Tak. Co je to ABC dekarbonizace a kolik emisí může ABC uspořit?
Petr
Vychází nám z toho, že 65 % emisí zhruba českých můžeme uspořit třema způsoby opatření, a to jsou úspory energetické, vyrobit dostatek čisté elektřiny a pak tu elektřinu používat k elektrifikaci. Tak elektrifikace, dostatek čisté elektřiny a úspory jsou nějaké základní principy, takže a zas fungují nějak napříč sektorama.
Ondráš
Já, když to poslouchám, tak dělali jsme na stejné věci, tak budeme mít stejný abstrakt. Ale co já bych do toho dodal, že dekarbonizace je možná, že je možná se současnýma technologiema a bez nějaké výrazné ztráty prosperity. Prostě když to uděláme dobře, tak můžeme postavit svět, který nevypouští emise skleníkových plynů prakticky se současnýma technologiema a zároveň má srovnatelnou prosperitu. A teď samozřejmě to může znamenat některý věci, budeme dělat mírně jinak, ale tak to je jedno sdělení a ještě bych možná víc prokreslil to sdělení, který jsi měl ty jako dvojku, že vlastně dekarbonizace dopravy je něco jiného než dekarbonizace a třeba elektroenergetiky. Já jsem si to uvědomil jako tak jasně, vlastně až teď, když Atlas používám a přednáším o něm, tak říkám, není jedna dekarbonizace, to je vlastně matoucí mluvit o jedný dekarbonizaci, vlastně to je šest různých her, který mají jiný aktéry, jinou dynamiku, jiný drivery, tedy věci, který je posouvá, jiný překážky, který řešej.
A jenom ať to jako dáme do nějakýho kontrastu prostě. V elektroenergetice jsou v Česku tři velký firmy a řádově 20 velkých elektráren, který zodpovídají za třetinu emisí v Česku, to je jako, a tím hlavním driverem je trh, protože elektřina je obchodovaná na celoevropským trhu, takže to, co bude odstavovat elektrárny, jsou tržní úvahy, oproti tomu teplárny nejsou na trhu, teplárny jsou lokální monopoly, který můžou zdražovat teplo. Ne, že by to jako mohly, ale ony jsou regulovaný, ale teplárny nesoutěží s jinou teplárnou, protože tam prostě nevedou trubky. Tak to je jako úplně jiná hra a úplně v kontrastu s tím, když se podívám na dopravu.
Tak tam to nejsou jako desítky nebo stovky subjektů, tam je to 6,5 milionu osobních aut a nějaké miliony nákladních, které se mohou proměnit na elektrická, a to tempo bude záležet na tom, jak rychle budou lidi ochotní kupovat elektroauta, a to bude záležet na jejich ceně. Takže ta dynamika těch dekarbonizací je jiná a možná vlastně bychom měli Atlas dekarbonizace přejmenovat na Atlas dekarbonizací a používat tam to množné číslo. Tak jo, chceme něco dodat.
Petr
Hele, za mě jsme to prošli hezky, hele. Já chci dodat, vyzkoušet online kurz, stáhněte si knihu, pokud byste chtěli knihu fyzicky vytištěnou, tak jsme schopni nějak jako nabídnout, zatím to neprodáváme nebo nedistribuujeme nějak jako úplně na nějakým e-shopu, ale kdybyste ji chtěli, tak tam napište, nějak se domluvíme.
Ondráš
Najdeme způsob, jak ji předat.
Petr
A díky za to moderování dnešní.
Ondráš
Bylo hrozně zvláštní sedět v roli moderátora a ne v roli hosta. Takže děkuji za tuhle příležitost.
Petr
Tak jo, jak se loučíme.
Ondráš
Jak se loučíme?
Petr
Já většinou říkám, mějte se krásně, něco jako ahoj nebo tak.
Ondráš
Jo, a to mám říct.
Petr
Jo to máš říct ty, jo.
Ondráš
Tak vážení posluchači, mějte se krásně, ahoj, ahoj.